Nieuwe update uit het zonovergoten Zuid Afrika - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Robert Fast - WaarBenJij.nu Nieuwe update uit het zonovergoten Zuid Afrika - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Robert Fast - WaarBenJij.nu

Nieuwe update uit het zonovergoten Zuid Afrika

Door: Robert Fast

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Nou de titel verklapt het al, het is hier de afgelopen dagen verschrikkelijk heet geweest. De situatie als je je raampje open hebt in de auto kan je het beste vergelijken met het open doen van de oven die hitte die je dan tegemoet komt hebben wij de hele tijd... afgelopen donderdag zouden wij netball geven op een basisschool in de buurt. We konden op ongeveer 15 kinderen rekenen, omdat de les zou plaats vinden na schooltijd. De tijd daar was om met de les te starten, kwamen er 60 op ons af gelopen. Allemaal in schooluniform, sommige op bloten voeten andere op slippers. Op dat moment viel onze voorbereiding in duigen, we hadden rekening gehouden dat het eventueel 5 of misschien 20 zouden kunnen worden, maar 60..... We waren even vergeten dat het nog steeds Afrika is. We hebben uiteindelijk de groep in tweeën opgedeeld. Ik begon met een soort estafette naast het netball veld. Het eerste wat ik vroeg was aan deze kinderen was of ze allemaal Engels verstaan. Het antwoord was volmondig JA bij alle 30. Mooi ik hoef dus niemand te vragen om het te vertalen. Na mijn eerste uitleg bleek dat precies nul mensen Engels begreep. Kon er natuurlijk ook wel bij.. Zaterdag hebben onder het genot van de nodige drankjes lekker op de lodge gezeten. Zondag zijn we in alle vroegte in de auto gestapt om vervolgens een uur te rijden naar een voetbalveld (dit moet je voor je zien als een grond wat al jaren buiten gebruik is, daar zijn twee goals op geplaatst). Op dit voetbalveld hebben wij een clinic geven coaches en captains. De opkomst was groots. Het ging richting de 40 mensen die op hun vrij zondag ochtend het nodig vonden om een clinic bij te wonen van drie Nederlandse jongens. Na deze leuke clinic hebben wij op lodge een onaangename ontmoeting met apen gehad... We kwamen volgens deze apen iets te dichtbij om fotos te schieten. Ze begonnen te grommen, en uit het niets kwamen en stuk of 10 apen uit de boom achter ons aan gerend. Ons wekelijks portie adrenaline hebben we ook weer gehad zullen we maar zeggen.
Vandaag zijn we weer naar de special needs school geweest. Vandaag heb ik toch wat trieste dingen gezien. Het gaat dan om het docenten die hun macht misbruiken. Ik zal een voorbeeld geven: de sport docent begint met kleine steentjes te gooien op kinderen die het zelf al moeilijk genoeg hebben met hun beperking. Het deed pijn aan mijn ogen om dit te zien. Ik wou er bijna wat van zeggen maar ik wist in dit land is het nou eenmaal zo...
Verder las ik dat stroomstoring was afgelopen week in Zaandam en omstreken. Wij hebben elke dag 2 uur load shedding (stroom uitval) ze vertellen niet duidelijk wanneer en hoe laat. De eerste paar keer was het erg vervelend, maar nu zijn we er aan gewend en heeft het ook wel wat. Ze doen dit omdat er simpelweg te weinig stroom is voor het land. Dit wordt door het hele land heen gedaan.

Robert

  • 09 Februari 2015 - 22:04

    Karelmul:

    Ha Robert,

    Dit klinkt allemaal heel goed! Ik zal Joep vertellen waar je met een sportopleiding al niet terecht komt; hij heeft zich er voor ingeschreven. Net als jij verlaat hij het koksvak dus voorlopig.
    Hartelijke groet,
    Karel Mul

  • 12 Februari 2015 - 21:21

    Maja:

    Ha die Robert,

    Ik heb net mijn achterstand met lezen van jouw verslagen ingelopen. Wat een leuke verhalen schrijf jij!
    Ik zie het helemaal voor me. Wat een verschil met Nederland hè? Geniet maar lekker, hoor,
    Groetjes, Maja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Phalaborwa

Robert

Ik houd mijn familie en vriendin op de hoogte wat zich allemaal afspeelt in zuid afrika door middel van dit weblog

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 5039

Voorgaande reizen:

06 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: